Caceres

Stare miasto z unikalnym zespołem zabytkowym miejskich pałaców, kościołów i klasztorów z XV-XVI w. zachowało się na wzgórzu otoczonym murami obronnymi, nie ruszone przez wojny późniejszych stuleci i ocalone świadomą decyzją mieszkańców, którzy rozbudowywali nowoczesne miasto w pewnej odległości od zespołu zabytkowego. Spośród kilkudziesięciu gotyckich pałaców skupionych nad wąwozami krętych uliczek trudno któryś wyróżnić szczególnie. Urokiem Caceres jest możliwość błądzenia po labiryncie starego miasta i odkrywania za każdym rogiem nowych zachwycających motywów. Wskazana trasa jest jedną z wielu możliwych, poprowadziliśmy ją w ten sposób, aby można było zwiedzić najciekawsze zabytki nie wracając do miejsc już raz widzianych.

Barrio Monumental.
Wejście do Barrio Monumental prowadzi z kilku stron przez bramy w murach obronnych z 12 zachowanymi wieżami obronnymi. Nad Plaża Mayor (Pl. General Mola) górują dwie wysokie, granitowe wieże z czasów Almohadów (XII w.): Torre de Bujaco i Torre del Horno. Między nimi brama Puerta Nueva z elewacją w stylu churrigueresco z XVIII w. Wchodzimy w wąską uliczkę prowadzącą w kierunku Pl. Sta. Maria.

Dochodzimy do narożnika murów zajętego przez pałac Moctezuma. Zbudowany na pocz. XV w. przez hr. Oropesa i przebudowany w 2 pół. XVI w. przez adiutanta Cortesa, Juana Cano de Saavedra dla żony, księżniczki Izabeli, córki ostatniego cesarza Inków. Wzdłuż murów idziemy w kierunku bramy Arco de Socorro, nad którą wznosi się kamienna wieża Torre Juradera de los Espadero (XIII-XIV w.), typowy przykład gotyku kastylijskiego i zdobnictwa w stylu mudejar. Przez C. Tiendas wracamy na Pl. Sta. Maria. Po lewej pałac Casa de Carvajal z majestatyczną kamienną fasadą z XVI w. nad którą dominuje cylindryczna arab. wieża z XII w., najstarsza z wież, którymi zdobione były wszystkie senioralne pałace miasta. Katedra Sta. Maria, późnogotycka z renesansową wieżą i portalem zakrystii. W Capilla Mayor wspaniały gł. ołtarz w stylu plateresco, wyrzeźbiony w drzewie cedrowym przez Guillena Ferante i Roąue Balduąue (1551). W kaplicach bocznych renesansowe grobowce wielkich rodów estremadurskich.

Przechodzimy na Pl. Golfines z pałacem Golfines de Abajo (koniec XV w.), jednej z najbardziej imponujących budowli magnackich Caceres. Renesansowy portal, duże zakratowane okno w stylu plateresco i mauret. ajimez pod koronkową attyką stanowią harmonijną syntezę najważniejszych stylów XV-XVI w.

Wracamy w kierunku C. Cuesta Campania w kierunku najwyższego wzniesienia miasta. Po lewej barokowy kościół Jezuitów - S. Francisco Javier (1755). Naprzeciw Casa del Soi z wielkim wizerunkiem słońca na tarczy herbowej (podobne tarcze ozdabiają mury wszystkich prawie domów), nad nią charakterystyczny półokrągły wykusz zw. matacdn. Dalej kościół S. Mateo, przebudowany w XVI w., z kilku pięknymi grobowcami renesansowymi i barokowymi ołtarzami. Nieomal naprzeciw kościół S. Pablo z gotyckim portalem, a po lewej pałac Cigiienas z wysoką wieżą zakończoną blankami. Właściciel pałacu w czasach Królów Katolickich, Diego de Ovando, uzyskał wyjątkowy przywilej nieburzenia wieży za zasługi w służbie królewskiej.
Skręcamy w lewo na Pl. Veletas na miejscu dawnej alcazaby arabskiej. W pałacu Veletas (barokowy po przebudowie w XVIII w.), z jednym z najpiękniejszych dziedzińców w Caceres, ulokowało się Muzeum Archeologiczne Prowincji, z wykopaliskami od epoki brązu.

Przez C. Pereros idziemy w kierunku bramy Sta. Clara. Po lewej pałac Pereros (XVI w.); jego surowa kamienna fasada zdumiewająco kontrastuje z eleganckim patio o rzeźbionych w kamieniu arkadach. Od bramy skręcamy w C. Ancha mijając pałac Casa de Paredes-Saavedra z wielkimi oknami mudejarowymi i gotyckimi oraz pałac Ulloa. Wzdłuż pn. ściany Pl. S. Mateo dochodzimy do wąskiej elewacji frontowej pałacu Sanda wybudowanego przez wicekróla Neapolu z czasów Filipa II, Alvaro de Sanda. Po obu stronach wąskie uliczki (C. Orellana i C. Monja) biegną wzdłuż dwu elewacji pałacu Mono, przeznaczonego na Muzeum Sztuk Pięknych, do długiej, krętej ulicy Cuesta tle Aldana. Obrzeżające ją domy zachowały silne piętno mauret. Skręcamy w lewo, mijamy u wylotu C. Orellana Dom Mudejarowy, dzieło architektów loledańskich z XIV w., następnie pałac hr. Adanero z piękną barokową ftisadą z XVII w. i dochodzimy do pałacu Golfines de Arriba z potężnym donżonem nad surową kamienną fasadą. Pałac ten był latem 1936 siedzibą sztabu wojsk nacjonalistycznych przed przeniesieniem do Hurgos; tu właśnie Franco został mianowany szefem państwa.
Przed pałacem brama Puerta de Sta. Ana. Ostatni odcinek prowadzi wzdłuż murów obronnych ulicą Adarves de Sta. Ana. Po lewej wysoka wieża Torre ile la Hierba. Po prawej pałac La Generała, przypominający barba-kan, doskonały przykład średniowiecznej obronnej budowli miejskiej. Mijając po lewej wieże Torre del Horno i Torre de los Pulpitos. Wracamy do bramy Arco de la Estrela i Plaża Mayor.


Dolne miasto.
Z Plaża Mayor schodzimy w kierunku Pl. S. Juan z gotyckim kościołem (przebudowanym w XV w.), sprzed którego piękna panorama starego miasta o zachodzie słońca. Przy Pl. Concepción i C. General Ezponda kilka bardzo pięknych budowli: pałac Isla, renesansowy z XVI w. (dziś siedziba biblioteki, archiwum i domu kultury), pałac Galarza, własność książąt Davila, ze wspaniałym renesansowym patio, pałac Camarena / wysoką narożną wieżą z XVI w. oraz klasztor Dominikanów ufundowany pod koniec XV w.

W pałacu Audiencia, dawnym szpitalu ubogich, zachowały się renesansowe dziedzińce. Przy C. Godoy pałac sławnego konkwistadora zbudowany w połowie XVI w. za złoto przywiezione z Peru. Jedna z nielicznych w Caceres budowli czysto renesansowych; cenne są zwłaszcza: arkadowy dziedziniec i wielki narożny balkon z kutego żelaza. W pobliżu kościół parafialny Santiago, pierwotnie romański z XII w., przebudowany w stylu gotyckim. Gł. ołtarz jest dziełem Alonsa de Berruguete; kuta w żelazie krata w stylu plateresco - Francisco Nuneza.

  • Komentarze i opinie
  • Brak komentarzy na forum, możesz być pierwszą osobą rozpoczynającą temat
Strona korzysta z plików Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. [ok]