Murcia

Miasto kastylijskie, przez wieki ulegające wpływom aragońskiego Lewantu i Andaluzji, łączy w typie zabudowy cechy wszystkich tych regionów. Swe główne zabytki, wtopione dziś w nowoczesną zabudowę, zawdzięcza wpływom pd. Włoch, a neapolitański rzeźbiarz Francisco Salzillo (1707-1783) pozostawił tu swe najlepsze dzieła, zwłaszcza słynne pasos.

1. Okolice katedry.
Od starego mostu prowadzi ku pn. Avda. Jose Antonio o wielkomiejskiej zabudowie, gl. arteria handlowa miasta. Po prawej obok ratusza znajduje się Pl. Belluga oraz katedra zbbudowana między 1394 i 1465 na fundamentach meczetu. Kamienna fasada w kształcie ołtarza jest mistrzowskim dziełem barokowym Jaime Borta, ozdobionym rzeźbami Salzilla i jego uczniów. W prawej nawie kaplica Junterones w stylu plateresco, dalej gotycki boczny portal Apóstolos. Z lewej nawy wejście do kaplicy rodu Yelez (koniec XV w.). Nad lewym ramieniem transeptu 92-metrowa wieża, w dolnych partiach gotycka, w środkowych herreriańska, zwieńczona barokową latarnią Yentury Rodrigueza; z wierzchołka rozległy widok na miasto i huertę. Capilla Mayor i córo w stylu późnego gotyku, kraty żelazne z XVI w. Muzeum diecezjalne w gotyckim klasztorze z licznymi rzeźbami i obrazami XIV-XVIII w.

Po pd. stronie placu rokokowy pałac biskupi z misternie kutymi kratami okien i balkonami. Tylna fasada wychodzi na ogrody La Glorieta i rzekę. Po obejściu katedry dokoła wąskimi uliczkami skręcamy ku pn. w C. Traperia zamkniętą dla ruchu kołowego, latem przykrytą płóciennym dachem (tolda), jedną z najbardziej malowniczych w mieście. Na rogu C. Montijo, po prawej, Casino z dwoma pięknymi dziedzińcami w stylu pompejańskim i arab., po lewej barokowy pałac markiza Beniel. Na Pl. Sto. Domingo wielki klasztor, nieco dalej barokowy kościół Sta. Ana z rzeźbami Salzilla. Po lewej najstarszy w mieście klasztor Sta. Clara na fundamentach alkazaru mauret.; zachowała się elewacja frontowa o wyraźnych wpływach orientalnych i zwieńczony kopułą kościół.

Przez Pl. Romea - teatr, wokół barokowe domy patrycjatu i C. Gonzales Adalid wracamy na C. Plateria, również zamkniętą dla samochodów (pasaż handlowy), którą przecinamy aleję Jose Antonio i przechodzimy do zach. części śródmieścia. Zwiedziwszy barokowe kościoły Sta. Catalina i S. Pedro, przez C.S. Nicolas i wąskie zaułki kierujemy się na Pl. S. Augustin.

Muzeum Salzilla w dawnym kościele Jesus przechowuje imponującą kolekcję pasos procesyjnych zaliczanych do najlepszych dzieł neapolitańskiego rzeźbiarza. Wśród nich Żłobek (Belen) przedstawiający za pomocą 556 figurek ludzi w kostiumach z XVIII w. i 372 figurek zwierząt całe życie Chrystusa. Są one dziełem pracowni Salzilla wykonanym według projektów mistrza. Inne dzieła Salzilla eksponowane są w przyległym kościółku S. Andres, razem ze sławną rzeźbą Madonny de Arrixaca opiewaną w Cantigos Alfonsa X.

  • Komentarze i opinie
  • Brak komentarzy na forum, możesz być pierwszą osobą rozpoczynającą temat
Strona korzysta z plików Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. [ok]