Soria

Soria zimna, Soria czysta opiewana przez Antonia Machado, zachowała kilka pierwszorzędnej wartości zabytków późnoromańskich i interesujący zespół staromiejski.

Kościół S. Juan de Rabanera naprzeciw gmachu Rady Prowincji przy C. Caballeros prezentuje swą romańską fasadę z portalem zwieńczonym uskokowymi archiwoltami nad rzeźbionymi odrzwiami i tympanonem. Półkolista apsyda łączy elementy stylu bizantyńskiego i wczesnogotyckie zdobienia okien. Surowe, romańsko-gotyckie wnętrza.

Przez C. Collado i C. Aguirre dochodzimy do pałacu hr. Gómara, najpiękniejszej świeckiej budowli Sorii. Renesansowy z 2 pół. XVI w., ma fasadę długości ponad 100 m zwieńczoną wysoką kwadratową wieżą dominującą w panoramie miasta. Idąc dalej przez C. Obispo Agustin docieramy do kościoła S. Pedro wzniesionego w 1152 i przebudowanego w XVI w. Obecnie pełni on funkcję katedry. Zachował się rozległy romański wirydarz o czystej linii arkad wspartych na podwójnych kolumnach z rzeźbionymi kapitelami. Wnętrze 5-nawowe podzielone potężnymi kolumnami, apsyda z wielkim ołtarzem renesansowym (1578, Francisco del Rio); w prawej bocznej nawie ołtarz ze szkoły Juana de Juni, w kaplicy S. Saturio bezcenny tryptyk flam. ze scenami Pasji. W lewej nawie bocznej rokokowy ołtarz Archaniołów. W kaplicy N.S. de Azogue obraz przypisywany El Greco. W trascoro renesansowe Złożenie do grobu.

Za mostem na Duero, po lewej, ruiny klasztoru Joannitów zwanego S. Juan de Duero (XII w.). Obok romańskiego kościoła wirydarz klasztorny otoczony z dwu stron niezwykłymi łukami przeplatających się arkad, przypominających styl dużo późniejszych klasztorów sycylijskich. Trzeci bok tworzy galeria arkadowa z łuków podkowiastych w stylu mudejar. Trzy bramy w narożnikach również zdradzają arab. wpływy.

Po powrocie do centrum idziemy przez C. Hospicio i C. Sto. Tome do kościoła Sto. Domingo z 2 pół. XII w. i będącego jednym z najdoskonalszych zabytków stylu romańskiego w Kastylii. Gł. portal wieńczą cztero uskokowe archiwolty, ozdobione mnóstwem rzeźb; fasadę urozmaicają dwa rzędy ślepych arkad na wzór romańskich kościołów z Poitou. Nad portalem wielka rozeta. Wnętrze trzynawowe, Capilla Mayor z renesansowym gł. ołtarzem (XVI w.), kilka pięknych barokowych ołtarzy.

Przy Pl. General Yague Museo Numantino, które zgromadziło ok. 17 tyś. obiektów pochodzących ze starożytnej Numancji, miasta, które mieszkańcy, po rocznym oblężeniu przez armię konsula Scypiona Emilianusa, dobrowolnie spalili w 133 pnę., ponosząc zbiorową śmierć w płomieniach. Tragedia Numancji stała się m.in. natchnieniem dla Cervantesa do napisania jednej z najlepszych sztuk. Także liczne wykopaliska z czasów celtiberyjskich. Naprzeciwko maleńki erem N.S. de la Soledad z arkadowym portykiem przed gł. wejściem (XVIII w.). Wewnątrz kilka pięknych rzeźb, m.in. Chrystus przypisywany Juanowi de Juni.

Na szczycie skalistego wzgórza po pd.-wsch. stronie miasta, obok ruin zamku prawdopodobnie z X w. zbudowano w 1966 komfortowy parador nazwany imieniem Antonia Machado. Ze szczytu rozległa panorama miasta i okolicy, szczególnie piękna o zachodzie słońca.

  • Komentarze i opinie
  • Brak komentarzy na forum, możesz być pierwszą osobą rozpoczynającą temat
Strona korzysta z plików Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. [ok]